Om morgenen den 19. oktober modtog man på Tønder Lufskibsbase telefonisk ordre om, at basens to luftskibe skulle deltage i et angreb på Midtengland samme aften. Kort efter middag den 19. oktober 1917 lettede først L45 (12.20) og så L54 (12.50) fra Tønder Luftskibsbase og satte kurs mod England.
Det var planen, at elleve andre luftskibe skulle deltage i angrebet, men vindforholdene i Nordholz forhindrede basens to luftskibe i at forlade deres hangar. De øvrige luftskibe nåede trods vanskelige vejrforhold England, hvor de kastede 273 bomber på i alt 13,5 tons med 36 døde og 55 sårede til følge.
Efter angrebet blev de fleste af luftskibene blæst ind over Frankrig af den kraftige nordenvind, der herskede i de seks kilometers højde, hvor de befandt sig. Fire af luftskibene vendte ikke tilbage til Tyskland. L45 og L49 måtte nødlande i Frankrig, L44 blev skudt ned over Frankrig og L50 forsvandt over Middelhavet. Fire af de øvrige fem luftskibe klarede turen hjem over Frankrig, men det ene dem, L55, totalhaverede ved landingen. Kun L54 kom tilbage ad den sædvanlige rute over Nordsøen, da det fløj så lavt, at det ikke blev påvirket af nordvinden i de højere luftlag. Luftskibet var nu det eneste på basen i Tønder.