Iversen, Carl Friedrich (1889-)

Carl Friedrich Iversen 1889. Billede fra Navigatørernes bog

Persondata
Født: 28/12-1889 i Gråsten
Død:
Uddannelse: Paa Navigationsskole i Flensborg 1910, Styrmandseksamen 1911, Skibsførereksamen 1914
Erhverv:
Bopæl:
Hustru:
Børn (før krigsafslutningen):
Andet: Søn af skomager Christian Iversen og hustru Karen Marie f. Munk.

Militær løbebane før krigen

Militær løbebane under krigen
Indtrådt:
Udtrådt:
Enhed(er): Hjælpekrydseren Marie
Rang:3. styrmand
Såret:
Udmærkelser:
Andet: Krigsfange i USA. Link til krigsfangekort.

Tyske tabsliste: 05/03-1919 Iversen, Carl, Steuerm. a. W., Gravenstein, Apenrade, Marine, zurückgeh. H.

Efter krigen

Kilder
Personregister Gråsten, fødte 1889. Link.
Link til beretning om hjælpekrydseren “Marie”s rejse til Østafrika her og her.

Publikationer
Jacobsen, Nis: Under Dannebrog til Tysk Østafrika og Indien.”Link til straarupnet.dk
Beskyttelses tropper for Tysk-Østafrika. Link til Wikipedia
1. Verdenskrig i Østafrika. Link til Wikipedia.
Blokade skibet Rubens/Kronborgog Marie.
Lensch, Johannes: “Knud Knudsen, Fahrt nach Ostafrika.” Kan købes hos Amazon som e-bog. På engelsk Amazon
Navigatørernes Bog, Forlaget “Posidon” A/S, København 1938

Fotos

Fra Nis Jacobsens beretning: (de er i fangenskab på Java.)
De næste der stak af, var kommandanten, tredie styrmand Iversen og fyrbøder Toft; de havde fået fat i et fiskerfartøj og mente dermed at kunne nå over til Filippinerne og derfra med et amerikansk skib til Amerika, hvorfra de mente let at kunne nå Tyskland.

Men øst-monsunen satte dette år ind noget før end almindeligt og drev dem tilbage, og efter 63 dage strandede de på nordkysten af Celebes, hvor de blev sat i fængsel. Kommandanten fik lov dog lov til at gå ud i byen, mod at afgive sit æresord, hver 10de dag. Men en gang, da der af en eller anden grund var gået 12 dage, sagde han til de andre, at hvis de ikke kom før aften og forlangte hans æresord, ville han blive borte og hjælpe dem ud om natten. De kom også ud og fik fat i et fartøj, hvormed de nåede Filippinerne.

Men i mellemtiden var Amerika kommet med i krigen; og nu kom de så i fangenskab der. Kommandanten har fået lejlighed til at bryde ud og få fat i en amerikansk uniform og gå med de afløste kolonitropper til Amerika; men om bord blev det dog opdaget, at der var en for mange. Han blev så fængslet og sad i San Francisco til krigen var forbi. Iversenhar jeg ikke set siden, han er nu ved Ø.K.; men såvidt jeg har hørt, blev han på Filippinerne til fredsslutningen.

Navigatørernes Bog, Forlaget “Posidon” A/S, København 1938
IVERSEN, Karl, f. 28. Dec. 1889 i Graasten. Søn af Skomagermester C. Iversen og Hustru Marie, f. Munk; g. 1935 m. Ellen Julie Johanne Petersen. Til Søs 1903 med Sejlskibe fra Egernsund, derefter forskellige Sejlskibe paa Langfart.
Paa Navigationsskole i Flensborg 1910, Styrmandseksamen 1911, Skibsførereksamen 1914; ansat som Styrmand 1911 i S/S »Pallas« og S/S »Prima« af Flensborg, 1920 ansat i 0. K. i forskellige Skibe; p. t. 1. Styrmand i M/S »Amerika«.
Deltog i Verdenskrigen. Gjorde 1916 Rejsen fra Tyskland til Østafrika med Krigsmateriel med Blokadebryderen S/S »Marie«. Senere interneret i U. S. A.
Adr.: Julius Valentinersvej 41, København F.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Sønderjyderne og Den store krig 1914 – 1918