Warming, Christian Friedrich (1890-1987)

Senest ændret den 28. april 2022 17:17

Persondata
Født: 01/02-1890, Dalsgaard, Rinkenæs sogn.
Død: 15/08-1987 i Rinkenæs. 
Uddannelse:
Tog 1911-1912 styrmandseksamen i Flensborg.
Erhverv: Matrose (i 1910). Sømand, styrmand.
Bopæl: Flensborg indtil 1920, herefter i Egernsund, Broager sogn, og Alnor, Rinkenæs sogn.
Hustru: Gift januar 1918 med Catharina Voss.
Børn (før krigsafslutningen): –

Andet: Søn af skipper Christian Peter Warming på Dalsgaard og Christine Dorothea f. Wilhelmsen. Bror til Lorenz Wilhelm Warming (1885-1969) og Hans Peter Warming (1887-1980). Svoger til Hans Peter Andersen (1883-1958)

Militære løbebane før krigen
Andet:

Militære løbebane under krigen
Indtrådt: 01/07-1912
Udtrådt:
Enhed(er): 2. Matrosen-Division, Kiel (i juli 1912).
Rang: 1-Jähriger-Freiwilliger (i juli 1912).
Såret:
Udmærkelser: –
Andet:
Var 1914-1918 dels ved marinen, dels ved handelsflåden.

Efter krigen
Tog skibsførereksamen på Navigationsskolen i Flensborg.
Blev efter genforeningen ansat ved Rederiet Lauritzen som styrmand og i 27 år som skibsfører.

Var november 1930 bosat i Alnor, Rinkenæs sogn, men ved folketællingen kaptajn til søs.

Var under 2. verdenskrig i Brasilien med et skib som blev beslaglagt, hvorfor Christian F. Warming tilbragte 3 år i Brasilien. Herefter kom han til USA og sejlede i allieret tjeneste for amerikanerne.

Warming blev pensioneret i 1950.

Kilder
Fødselsbiregister, Rinkenæs, RAA.

Alfabetiske lister (= lægdsruller), Aabenraa Landråd, 1910 (årgang 1890), Rinkenis, Rigsarkivet. (Eksternt link, april 2020).

Folketælling 05/11-1930, Rinkenæs sogn, Alnor og Toft. Rigsarkivet.

Publikationer
”75 år”, Sønderjyden, 29/01-1965.
”Guldbryllup”, Hejmdal, 17/01-1968.
Warming, Rolf: “I was at the helm when Preussen ran aground.” Link til PDF

Fotos

Gravsten på Rinkenæs kirkegård.

Berlingske Tidende Torsdag Morgen 13. december 1945:
MS Egyptian Reefer
I Juni Maaned 1939 forlod J. Lauritzens dengang kun 2 Aar gamle Frugt-Motorskib ”Egyptian Reefer” København, friskmalet, elegant, Maskineri 0g alt i tip-top Orden. I Gaar, da det efter 6 1/2 Aars Fravær gik ind i Frihavnen, var det skrammet og skamferet – og saa skal det indvendige Maskineriet, være endnu mere medtaget, end det Ydre lader formode. Skibet blev i 1942 beslaglagt af den brasilianske Regering og har indtil fornyelig sejlet i brasiliansk Fart med tilfældige Besætninger om Bord. Det har efter Frigivelsen varet næsten en Maaned om at gaa fra Santos til Southampton, hvilket ligger meget| langt fra de Rekorder, det satte i Aarene før Krigen i dansk Fart. Heldigvis havde det 2.000 Tons Bomuld med hjem det kan maaske i en tøjknap Tid betragtes som en formildende Omstændighed, Skibets Fører, Kaptajn 0. Warming, har, medens “Egyptian Reefer” var beslaglagt i Brasilien, sejlet i Fart for U.S.A. som Fører for de danske Dampere “Broholm” og “Jutta”. Han har under sin Fraværelse kunnet fejre 25 Aars Jubilæum i Rederiet J. Lauritzens Tjeneste, og Direktør K. Husted, der var mødt op for at byde “Egyptian Reefer” velkommen hjem, benyttede Lejligheden til at overrække Kaptain Warming en Jubilæumsgave. Iøvrigt havde “Egyptian Reefer” en halv Snes Passagerer med hjem fra Sydamerika, 0g mange Mennesker var mødt op i Haven for at byde Velkommen,

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Sønderjyderne og Den store krig 1914 – 1918