Spillefilm om sønderjyder i Første Verdenskrig

I det nyeste nummer af Sønderjysk Månedsskrift har Peter Weber skrevet en spændende artikel om den første danske spillefilm om sønderjyder under Første Verdenskrig, nemlig “Grænsefolket”.

Filmen var instrueret af Edouard Schnedler-Sørensen med et budget på 100.000,- kr – et meget stort beløb i 1925, da filmen blev indspillet.

Filmen skulle have haft premiere i december 1925 – men blev standset af den danske filmcensur. Det danske udenrigsministerium frygtede, at filmen ville skade Danmarks forhold til Tyskland pga. dens fremstilling af den tyske undertrykkelse i Sønderjylland, og at den ville vække uro i grænselandet.

Filmen blev klippet om og godkendt i 1927. Ved premieren fik den rosende anmeldelser i hovedstadspressen, men afstedkom nogen polemik i den sønderjyske presse.

Filmen findes desværre ikke mere. Men Peter Weber har gravet den spændende historie frem og fortæller om den i “Sønderjysk Månedsskrift” nr. 2, 2019.

Medlemmer af Historisk Samfund for Sønderjylland modtager månedsskriftet, mens ikke-medlemmer kan tegne særskilt abonnement eller købe dem i løssalg.

Indmeldelse eller køb kan ske via Historisk Samfund for Sønderjyllands hjemmeside

Det er spændende at se, hvordan filmplakaten er inspireret af et foto af en anholdelse i august 1914 i Ketting …

… eller måske er det foto, vi indtil nu har antaget for at være et autentisk foto af en anholdelse, i virkeligheden et stillfoto fra filmproduktionen?

Døm selv herunder!

Filmplakaten fra 1925/1927 (fotorama)
Foto af arrestation i Ketting august 1914 (Museum Sønderjylland).

 

En tanke om “Spillefilm om sønderjyder i Første Verdenskrig”

  1. Spørgsmålet er vel:

    Hvis det er et fotografi af en arrestation, hvorfor er der en fotograf på det rigtige tidspunkt?

    Kameraer var ikke særlig udbredte i 1914 (eller i 1925, for den sags skyld). Hvis det er fra 1914, så må det næsten være en fotograf fra et lokalblad, og derfor må man kunne finde fotoet i et avisarkiv.

    Omvendt annonceres arrestationer sjældent, hvilket taler imod, at fotoet er taget af en fra pressen. Omgivelserne ligner noget fra en søvnig landsby, så det ville have taget tid for fotografen at nå ud til stedet i tide.

    Filmplakater har ofte en (dramatisk) scene fra filmen som emne, for at lokke folk i biografen.

    Kvaliteten af fotoet tyder også på en opstilling, og ikke så meget på et snapshot af virkeligheden.

    Med det in mente så tyder det nok mest på, at fotografiet stammer fra optagelserne af filmen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *