Bjerring, August (1891-1940)

Persondata
Født: 27/08-1891, Aabenraa, Aabenraa sogn.
Død: 20/03-1940, Nordsøen
Uddannelse:
Mekaniker
Erhverv: Maschinistenaspirant (i 1911). Maskinmester
Bopæl: Aabenraa, Tønder og Stettin i 1911.  Eckernförde (i 1913). Aabenraa.
Hustru: Gift 18/07-1924 i Aabenraa kirke med Bertha Cathrine Thaysen (født 1891).
Børn: 2 børn.

Andet: Bror til Emil Jes Carl Bjerring (1890-1914) og Carl Andreas Bjerring (1897-1917). August Bjerring (1891-1940).

Omkom i 1940 sammen med bl.a. August Bjerring (1891-1940), Nis Hansen Krap (1877-1940), Oscar Heinrich Jürgen Büssen (1890-1940) og Johannes Peter Nielsen (1888-1940).

Militære løbebane før krigen
Indtrådt: 26/03-1913
Udtrådt:
Enhed: 1 Werft-Division
Rang:  –
Andet: Mødte på session i 1911 i Aabenraa, hvor værnepligten blev udsat i 1 år. Udsættelsen blev siden blev forlænget til december 1912. Mødte igen på session i 1913 i Eckernförde.

Militære løbebane under krigen
Indtrådt:
Udtrådt: 31/01-1919
Enhed(er): SMS Kronprinz
Rang: Marinesoldat. Unteroffizier. Korporal (i 1920).
Særlig tjeneste: Maskin-Tekniker.
Såret:
Udmærkelser: –
Andet:
August Bjerring ”deltog i ”Skagerak-Slaget” på slagskibet ”Kaiser” og oplevede revolutionen i Kiel”. (Kilde: Hejmdal, 1940).

Indsender oplyser:
Det fortaltes i familien at August kom hjem da hans bror faldt i Frankrig, men det er ikke dokumenteret. Det var ikke et emne der blev talt meget om”.

Efter krigen
Var 1924 klejnsmed i Aabenraa.

I marts 1940 var August Bjerring 2. maskinmester på S/S Viking fra Aabenraa Rederi A/S, der var på sejlads fra Kolding til en engelsk havn for at hente kul.

14 af 16 besætningsmedlemmer omkom 20/03-1940 efter skibet var blevet torpederet af en tysk ubåd. (Kilde: Hejmdal, 1940 og 1946).

Oplysninger om torpederingen af SS VIKING:
Type: Steam merchant Tonnage 1,153 tons Completed 1893 – Flensburger Schiffsbau-Ges., Flensburg Owner Aabenraa Rederi A/S (A.F. Cleeman), Aabenraa Homeport Aabenraa Date of attack 20 Mar 1940 Nationality: Danish
Fate Sunk by U-19 (Joachim Schepke )
Position 58° 21’N, 2° 22’W – Grid AN 1684
Complement 17 (15 dead and 2 survivors).
Convoy Route Frederikshavn – Blyth
At 04.15 hours on 20 March 1940, U-19 spotted two steamers northeast of the Moray Firth and 20 minutes later fired a G7a torpedo that missed the first ship. At 04.57 hours, a G7e torpedo was fired that struck Viking in the engine room and caused the ship to sink immediately. The second steamer was Bothal, which was hit amidships by a G7e torpedo at 05.15 hours and sank after breaking in two”.

Kilder
Fødselsbiregister, Aabenraa, RAA.

Alfabetiske lister (= lægdsruller), Aabenraa Landråd, 1911 (årgang 1891), Apenrade, Rigsarkivet. (Eksternt link, februar 2021).

Sønderjyske lægdsruller (1920-1920). Udskrivningskredsen for Sønderjylland. Rigsarkivet Aabenraa. Indført under bogstav S (= årgang 1920), lægdsnummer 160 (= Aabenraa købstad), fødselsår 1891.

Vielsesbiregister, Aabenraa, RAA.

Oplysninger indsendt til Sønderborg Slot, februar 2019, herunder ovennævnte oplysninger om SS Viking.

Publikationer
De seks krigsforliste danske skibe”, Hejmdal, 23/03-1940. Forside og side 4.
””Viking” blev torpederet af Tyskerne”, Hejmdal, 01/04-1946.

Dansk Søulykke-Statistik 1940”, udgivet af Ministeriet for Handel, Industri og Søfart, april 1942.   (Eksternt link, februar 2021).
Afskrift:  ”310. S/S Viking af Aabenraa, 1153 Reg. T. Br. Bygget 1893 af Staal. På Rejse fra Frederikshavn til Burntisland i Ballast. Forlist efter Eksplosion d. 20/03-1940 i Nordsøen; 14 Omkomne. Søforklaring i Leith d. 23/03-1940. Søforhør i København d. 09/04-1940. Forlisanmeldelse dat. Aabenraa d. 20/04-1940. Kl. ca. 410, da V. i diset Vejr befandt sig ca. 30 Sm. NØ. for Wick, indtraf en voldsom Eksplosion i Forskibet. Et Minut senere skete en ny Eksplosion midtskibs, hvorefter Skibet stillede sig lodret i Vandet med Agterenden opad. Efter 1/2 Times Forløb sank V. Det lykkedes 2 Mand af Besætningen at redde sig op på en Redningsflåde. D. 21/03 Kl. 130 blev de paagældende optaget af en Redningsbåd og landsat i Wick.
Anm. 1. De omkomne er: Skibsfører Johannes Nielsen af Aabenraa, 1. Styrmand Sofus Andersen af Færøerne, 2. Styrmand Nis Hansen Krap af Løjt Kirkeby, 1. Maskinmester Oscar Heinrich Jørgen Büssen og 2. Maskinmester August Bjerring begge af Aabenraa, Kok Arthur Carl Holst af Taastrup, Messedreng Rasmus Lindgaard Christensen af Jetsmark, Matroserne Alfred Ermates af Estland og Verner Bach Nielsen af Lime, Letmatros Arthur Olsen af Frederikshavn, Ungmand Vitoft Veinrich Eskildsen af Hirtshals, Fyrbøderne Eduard Nielsen af Aarhus, Erik Hartvig Christiansen og Villy Ejnar Christoffer Brøchner begge af København. Anm. 2. Eksplosionen antages at skyldes Krigsårsager.”  
(Eksternt link, februar 2021).
link: http://www.sbib.dk/files/bibliotek/statistik/1940.pdf

Fotos

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Sønderjyderne og Den store krig 1914 – 1918