Persondata
Født: 18/09-1895, Sønderport, Aabenraa sogn.
Død: 19/06-1963, Aabenraa, Aabenraa sogn.
Uddannelse: –
Erhverv: Matros (i 1912). Flyver (i 1921). Afdelingschef (i 1939). Direktør (i 1963).
Bopæl: København (i 1921). Jagtvej 96, København (i maj 1939). Tøndervej, Aabenraa (i 1963).
Hustru: Gift 3. gang 06/05-1939 i Gentofte med Lilly Bodil Rise (født 1916).
Børn (før krigsafslutningen): –
Andet: Kollega til Andreas Asmussen (1897-1968).
Militære løbebane før krigen
Indtrådt: 25/09-1912
Udtrådt: –
Enhed(er): 2 Matrosen-Division, Wilhelmshaven.
Rang: –
Andet: –
Militære løbebane under krigen
Indtrådt: –
Udtrådt: –
Enhed(er): Marine
Rang: –
Såret: –
Udmærkelser: –
Andet:
”Frederik Duus er Sønderjyde, født i Aabenraa, og har som saadan deltaget i krigen paa tysk Side.
Han begyndte som Menig – men som saa mange andre af vore brave Landsmænd var han loyal overfor den tyske Ørn og blev hurtigt forfremmet. Han deltog i mange Slag, bl.a. i det store Søslag i Skagerak i 1915. Siden blev han Flyver, og har som saadan haft mange haarde Ture, baade på Vestfronten og i Rusland”. (Kilde: Morsø Folkeblad, 28/06-1920).
Efter krigen
Flyttede 1920 fra Aabenraa til København, hvor han 1921 var flyver / pilot ved D.D. Luftfartselskab.
Var 1939 afdelingschef i Gentofte.
Var 1963 direktør i Aabenraa.
Uddrag af “Danmarks flyvehistorie fra Ellehammer til Airbus“:
”Den første besætning
Det var pilot Frederik Duus og mekaniker Andreas Asmussen, der udgjorde den første besætning på FF.49´eren.
Frederik Duus stammede fra Aabenraa og deltog som tjenestegørende i den tyske marine i Slaget ved Doggerbanke i 1915. Siden blev han uddannet pilot og fløj både på Øst- og Vestfronten. Han fløj DDL´s splinternye Friedrichshafen FF.49 på Limfjordsflyvningerne i sommeren 1919. Han var også pilot på maskinen, da han fløj DDL´s første ruteflyvning nogensinde.
Andreas Asmussen stammede ligeledes fra Aabenraa og gjorde under Første Verdenskrig tjeneste som mekaniker ved den tyske flådes flyvevæsen. I 1920 blev han ansat ved DDL og var med på både Limfjordsflyvningerne og på den første ruteflyvning til Warnemünde med bysbarnet Duus som pilot. Han endte med at være flyvemaskinist på SAS´ DC-7´ere og opnåede at få tredive tusind timer i luften. Efter hans død i 1960 skrev bladet FLYV, at Asmussen “vedblev at være den rolige og sindige sønderjyde, der trods de mange år i København bevarede sin hjemegns karakteristiske accent”. ”
Kilder
Fødselsbiregister, Aabenraa, RAA.
Alfabetiske lister (= lægdsruller), Aabenraa Landråd, 1915 (årgang 1895), Apenrade, Rigsarkivet. (Eksternt link, december 2021).
Folketælling 01/02-1921, Københavns kommune, Amagerbros kvarter, Amager Boulevard 134. Rigsarkivet.
Giftefoged, Gentofte kommune, duplikat af ægteskabsbog, Rigsarkivet.
Dødsbiregister, Aabenraa, RAA.
Publikationer
”Flyveren Duus”, Morsø Folkeblad, 28/06-1920.
”Flyveren Fr. Duus”, Morsø Folkeblad, 07/08-1920.
Dødsannonce, Sønderjyden (Sønderborg), 20/06-1963. Kaldes i dødsannoncen ”Fredy Duus”.
”Dødsfald”, Hejmdal, 20/06-1963. Afskrift: ”Grosserer F. E. Duus, Aabenraa, 67 år“.
“Danmarks flyvehistorie fra Ellehammer til Airbus” ved Ole Sten Hansen, udgivet på forlaget Turbine, 2021. Se omtale på dette link.
Fotos
–