Fra samlingerne: Skoda 7,5 cm Gebirgskanone M15

Zeppelin- og garnisonsmuseet i Tønder har takket være en deponering fra Tøjhusmuseet kunne tilføje en ny kanon til deres udstilling. Endnu en god grund til at besøge det spændende museum, der i maj begyndt sæsonen, og kan besøges hele sommeren lørdag og søndag mellem kl. 11 og 15, frem til slutningen af september.

Det drejer sig om en kanon fremstillet af Skoda til den østrig-ungarske hær til brug i de mange bjergrige dele af Østrig-Ungarn. Kanonen er derfor relativt kompakt, kortløbet og forholdsvis let. Den vejede dog stadig mere end 600 kg, og den kunne derfor skilles ad og pakkes sammen i mindre læs, så den kunne transporteres på æsel- eller muldyrryg. Blandt andet kunne svansen (bagenden af lavetten) tages af, desværre mangler den på denne kanon. Det samme gælder det skjold, som en del af kanonerne var udstyret med.

Kanonen havde en besætning på 6 mand. Kaliberen var 7,5 cm, mens granaten vejede 6,35 kg og havde en rækkevidde på 7.000 m. I 1917 indførte den tyske hær kanonen, da den dels var lettere og dels mere præcis end deres egne modeller.  Det var desuden en fordel at have samme type kanon som deres allierede, Østrig-Ungarn, da man ofte kæmpede side om side på de krigsskuepladser, hvor der var bjerge, og forsyningen af ammunition og reservedele derved blev lettet.

I 1918 begyndte tyskerne også at benytte kanonen som infanterikanon. Det vil sige en kanon, der ikke var understillet artilleriet , men blev medført af infanteriet til umiddelbar understøttelse under angreb. En sådan kanon skulle kunne føres frem af mandskabet ved håndkraft, og det kunne den forholdsvis lette Skoda-kanon.

Hvordan kanonen er endt på Tøjhusmuseet vides ikke. Den har næppe været  i Sønderjylland under 1. verdenskrig, da det nyeste materiel blev indsat ved fronterne og ikke ved grænserne til neutrale lande. Den ville under alle omstændigheder også have bragt tilbage til Tyskland før Genforeningen. Det mest sandsynlige er, at kanonen er kommet til Danmark under den tyske besættelse 1940-45.

7 tanker om “Fra samlingerne: Skoda 7,5 cm Gebirgskanone M15”

  1. Hej
    Flere kilder oplyser at max rækkevidde er 8250 m, men har ikke fundet 100 % valid kilde

    1. Henrik Binderup,

      Jeg har lænet mig ad følgende værker: H. Jäger: German artillery of World War One, The Crowood Press, 2001, s. 86 (21.000 feet = ca. 6.400 m), W.Fleischer: Deutsche Artillerie 1914-1918, Motorbuch Verlag, 2013, s. 105 (6550-7000 m) og endelig nævner F. Sesselberg i sin Der Stellungskrieg, 1925, s. 278-9 en 7,5 cm Geb.Kan. som kan være Skodaen, men i princippet også kan være bjergkanoner produceret af Krupp eller Rheinmetal (7000 m). Stammer de tal du henviser til fra Anden Verdenskrig? måske den længere rækkevidde så måske kan skyldes en forbedret ammunition?

      mvh.

      Martin Bo Nørregård

  2. Hello,
    My name is Alberto and I’m writing from Italy.

    I have always been curious about this piece of artillery, because it was used by Italian Alpine troops during World War II.
    Do you know how its firing mechanism worked? I mean, once inserted the breech, what should the gunners do in order to fire the howitzer?

    Thanks a lot,
    Alberto

  3. Det er sjovt som en gammel historie dukker op igen. En mand i Ungarn har været inde på denne hjemmeside og har fundet billeder af en 7,5 cm Skoda kanon. Billederne blev vist i 2017. Martin Bo Nørregaards tekst til billederne slutter med spørgsmålet om, hvordan kanonen på billederne er havnet i Danmark. MBN foreslår selv, som det mest sandsynlige, at kanonen er blevet efterladt af den tyske besættelsesmagt efter 2. Verdenskrig.
    Én af dem, som ved mest om besættelsesmagtens våben, er museumsinspektør Jens Andersen, Bunkermuseum Hanstholm. Jeg har spurgt ham, og han svarer, at han aldrig er stødt på, at denne kanon skulle være anvendt i Danmark.
    Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke vor ungarske ven for de tilsendte links med videoer om denne kanon, og det vælger jeg at gøre på mit bedste google-translate-ungarske: Köszönjük Jásdi Balázsnak a remek videókat a Skoda ágyúval kapcsolatban. Még mindig nem tudjuk, hogyan került az ágyú Dániába.

Skriv et svar til Alberto Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *